Nieuwsflits 20 juni 2024

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u het volgende:

• Jobien fietst in Team Parkinson Vereniging
  • Parkinson Vereniging reageert op Wijziging Besluit gewasbeschermingsmiddelen en biociden
  • ParkinZonnegroet op Internationale Yogadag
  • Ontdek, verbind en inspireer op het jaarlijkse Jong & Parkinson event!
  • Meander Parkinson Parade
  • ParkinsonNL heeft er een nieuwe columnist bij: Wytze Russchen

MailBlijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!

Jobien fietst in Team Parkinson Vereniging

Jobien Wind is beleidsmedewerker / belangenbehartiger en ervaringsdeskundige en fietst zaterdag 7 september 2024 tijdens BikeforParkinson mee in Team Parkinson Vereniging.
Wilt u Jobien een steuntje in de rug geven en haar helpen de Cauberg te beklimmen?
Doneer een kleine bijdrage om belangrijk onderzoek te kunnen financieren en parkinson beter te kunnen behandelen, genezen en uiteindelijk te voorkomen.
Ons hele team doneren mag natuurlijk ook, want elke euro telt!

Steun Jobien Wind tijdens Bike for Parkinson
Parkinson Vereniging reageert op Wijziging Besluit

Met dit wijzigingsbesluit wordt in het Besluit gewasbeschermingsmiddelen en biociden(alternatieven chemische gewasbeschermingsmiddelen) een grondslag opgenomen om bij ministeriële regeling het gebruik van alternatieven voor chemische gewasbeschermingsmiddelen te kunnen verplichten. Het gaat daarbij onder meer om alternatieven voor het toepassen van glyfosaathoudende middelen voor het doodspuiten van grasland, groenbemesters en vanggewassen. De alternatieven dienen te voldoen aan de criteria noodzakelijkheid, evenredigheid en geschiktheid.

Lees hier de volledige reactie van de Parkinson Vereniging
ParkinZonnegroet op Internationale Yogadag

Op vrijdag 21 juni, Internationale Yogadag, wordt door Yoga4Parkinson een challenge georganiseerd. Op deze dag nodigen ze iedereen uit om mee te doen met de ParkinZonnegroet® – een speciaal ontwikkelde zonnegroet voor mensen met een fysieke bewegingsbeperking. "Laten we samen een record vestigen en de kracht van gemeenschap en beweging vieren," aldus Marjan Overdiep. "Samen kunnen we een krachtige boodschap van hoop en veerkracht uitzenden."

We vinden het leuk als zoveel mogelijk mensen ook meedoen. Dat kan fysiek of online. Uiteraard mogen ook mensen zonder Parkinson meedoen.

Doe Mee en Meld Je Aan!
Ontdek, verbind en inspireer op het jaarlijkse Jong & Parkinson event!

Dit is hét event voor én met iedereen die zich herkent in de levensfase-afhankelijke problematiek die je ervaart als jij of een naaste de diagnose Parkinson op jonge leeftijd krijgt.
Het Jong & Parkinson event is elk jaar op de derde zaterdag van september (21 september 2024).

Benieuwd naar het programma van dit jaar?

Klik hier voor meer informatie en aanmelden
Meander Parkinson Parade

Op zaterdag 14 september 2024 vindt in Meander Medisch Centrum weer de Parkinson Parade plaats. Gedurende deze dag krijgen patiënten en hun naasten informatie over het dagelijks leven met de ziekte van Parkinson en kunnen zij zelf ervaren hoe belangrijk het is om in beweging te blijven. Dit jaar is bestaat uit programma uit lezingen over onder andere slaapproblemen, medicatie, seksualiteit en wetenschappelijk onderzoek. Er zijn workshops over onder andere mentale weerbaarheid, mantelzorg en de laatste fasen van de ziekte.

Klik hier voor meer informatie en aanmelden
ParkinsonNL heeft er een nieuwe columnist bij: Wytze Russchen

Wytze Russchen, voormalig Nederlands lobbyist in Brussel, zal vanaf vandaag maandelijks een column schrijven. Hij is auteur van o.a. 'het Oliemannetje - toplobbyist in Europa' (2014), en '#Post uit Brussel' (2015). Hij werd in 2017 door het platform euknowhow.eu beschouwd als een van de meest invloedrijke Nederlanders in Brussel.

Russchen kreeg in 2008, op 37 jarige leeftijd, de diagnose parkinson. Hij schreef daarover later het boek ‘De Reis van mijn leven in 51 anekdotes’. Waarin hij op een laagdrempelige manier over zwaardere onderwerpen, zoals parkinson schrijft. Sinds 18 september 2023 is hij ambassadeur van de Parkinson Alliantie Nederland. Maandelijks schrijft hij over zijn leven en zijn gevecht tegen parkinson; uiteraard met een snufje (geo)politiek!

Lees column
Hartelijk dank voor uw lidmaatschap!

Door uw bijdrage worden activiteiten voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) mogelijk gemaakt. Hoe meer leden onze vereniging heeft, hoe groter onze slagkracht is op het gebied van belangenbehartiging, informatievoorziening en het regelen van ontmoetingen met gelijkgestemden.

Samen staan we sterker!
Breng een Lid-Maat-schap aan en draag hiermee een steentje bij!
Ja, ik help mee en maak een Lid-Maatje aan voor € 25,- per jaar!

Banner campagne drukwerk zonder lpnw

Meld uw naaste aan als Lid-Maatje

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.