Nieuwsflits 13 juni 2024

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u het volgende:

• Fotoshoot Parkinson Vereniging meer dan een plaatje!
  • 10 jaar ParkinsonTV
  • Nieuw gen voor de ziekte van Parkinson ontdekt
  • Kamer wil onderzoek naar parkinson als agrarische beroepsziekte
  • Een diabetesmedicijn bij vroege parkinson, een goed idee?
  • Fiets mee met: Team Parkinson Vereniging
  • Studentenvereniging RSC/RVS haalt € 35.124,- !

MailBlijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!

Fotoshoot Parkinson Vereniging meer dan een plaatje!

In een prachtige villa in Hulshorst kwamen afgelopen woensdag zo'n 35 fotomodellen bij elkaar om persoonlijke en herkenbare foto's te laten maken voor bij de communicatie-uitingen van de Parkinson Vereniging. Op die manier willen we iedereen het échte gezicht van parkinson(ismen) laten zien. De huiselijke sfeer, de gastvrijheid en het delen van mooie ervaringsverhalen van onze modellen voelden als thuiskomen. Hierdoor werd de fotoshoot een groot succes!

Bedankt locatie-eigenaar en natuurlijk onze fotomodellen, visagist, videograaf en fotograaf!

10 jaar ParkinsonTV: Wat vindt u ervan?

ParkinsonTV bestaat 10 jaar! ParkinsonNet doet daarom onderzoek: na ruim honderd uitzendingen horen zij heel graag wat u als kijker vindt van ParkinsonTV. Waarom kijkt u het programma? Kijkt u live of juist later? Wat vindt u van de onderwerpen? Krijgt u via ParkinsonTV de informatie die u zoekt? Wat betekent ParkinsonTV voor u? Vul via onderstaande link de enquête in. Het onafhankelijke onderzoeksbureau MediaTest verwerkt uw antwoorden een rapport waarmee we het programma weer verder kunnen verbeteren. Alvast heel hartelijk dank voor uw hulp.

Doe mee aan de enquête over 10 jaar ParkinsonTV
Nieuw gen voor de ziekte van Parkinson ontdekt

Onderzoekers van het UMC Utrecht hebben samen met een internationaal team van wetenschappers een nieuw parkinson-gen ontdekt. De bevindingen vormen een belangrijke stap in het ontrafelen van de oorzaak achter erfelijke vormen van parkinson en zijn vandaag gepubliceerd in het toonaangevende wetenschappelijke tijdschrift Nature Genetics.

Lees meer over dit nieuwe parkinson-gen
Kamer wil onderzoek naar parkinson als agrarische beroepsziekte

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat wordt onderzocht of de ziekte van Parkinson onder beroepsziekten kan gaan vallen. Boeren en tuinders die door de ziekte worden getroffen, kunnen dan gebruikmaken van de regeling Tegemoetkoming stoffengerelateerde beroepsziekten (TSB).

Lees meer over de aangenomen motie
Een diabetesmedicijn bij vroege parkinson, een goed idee?

Er is de laatste tijd veel te doen over een nieuwe generatie diabetesmedicijnen, de zogenaamde GLP-1 receptor agonisten (zie kader). De meeste publiciteit gaat naar de toepassing om overgewicht en obesitas te bestrijden. Maar, en daar gaat het hier over, mogelijk hebben deze middelen ook een toepassing bij de ziekte van Parkinson.

Lees meer over het diabetesmedicijn bij vroege parkinson
Fiets mee met: Team Parkinson Vereniging

Wie fietst er met ons mee op zaterdag 7 september 2024 tijdens BikeforParkinson?
Wij hopen dat je ook van de partij bent in Team Parkinson Vereniging en met jouw deelname bijdraagt aan meer geld voor parkinson. Geld dat hard nodig is om belangrijk onderzoek te kunnen financieren om parkinson beter te kunnen behandelen, genezen en uiteindelijk te voorkomen. Ons team doneren mag natuurlijk ook, want elke euro telt!

Steun ook Team Parkinson Vereniging
Studentenvereniging RSC/RVS haalt € 35.124,- !

Een groep van 8 studenten van studentenvereniging RSC/RVS kwam afgelopen zondag in actie voor ParkinsonNL met hun eigen evenement: ‘T Rondje Corps. Zij haalden met deze actie een enorm bedrag op voor parkinson onderzoek. Sponsor Quooker doneerde nog eens een fantastisch bedrag van €15.000,-. Daarmee kwam het eindbedrag op € 35.124! ParkinsonNL directeur Adse Jelles was aanwezig tijdens het evenement en mocht de cheque voor dit prachtige bedrag in ontvangst nemen. Benieuwd naar de actie en de motivatie van deze studenten?

Hartelijk dank voor uw lidmaatschap!

Door uw bijdrage worden activiteiten voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) mogelijk gemaakt. Hoe meer leden onze vereniging heeft, hoe groter onze slagkracht is op het gebied van belangenbehartiging, informatievoorziening en het regelen van ontmoetingen met gelijkgestemden.

Samen staan we sterker!
Breng een Lid-Maat-schap aan en draag hiermee een steentje bij!
Ja, ik help mee en maak een Lid-Maatje aan voor € 25,- per jaar!

Banner campagne drukwerk zonder lpnw

Meld uw naaste aan als Lid-Maatje

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.