Nieuwsflits 23 november 2023

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u het volgende:

• Wereld Parkinson Dag 2024: save the date!
  • Onverwachte wending in Brussel: Europarlementariërs stemmen pesticidenplan weg
  • Mijzo start onderzoek naar thuisbegeleiding bij ziekte van Parkinson of Huntington
  • Ontmoetingsdag voor mensen met parkinsondementie, vasculair parkinsonisme of Lewy Body Dementie
  • Een onderzoek naar veranderingen in het GBA1 gen bij de ziekte van Parkinson. Helpt u mee?
  • Twee zussen in actie tijdens Zevenheuvelenloop

Blijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!
Mail

Wereld Parkinson Dag 2024: save the date!

Ieder jaar op 11 april is het Wereld Parkinson Dag. In het kader hiervan houdt de Parkinson Vereniging op zaterdag 13 april haar jaarlijkse symposium.

De locatie, het thema en het programma van dit symposium worden zo spoedig mogelijk bekend gemaakt. Zet zaterdag 13 april alvast in uw agenda!

Houd voor meer informatie de Nieuwsflits en de website van de Parkinson Vereniging in de gaten.

Onverwachte wending in Brussel: Europarlementariërs stemmen pesticidenplan weg

Het Europees Parlement heeft het voorstel van de Europese Commissie om het gebruik van pesticiden te halveren in 2030 weggestemd. De strengere pesticidenregels zijn een onderdeel van het grote verduurzamingsplan, de zogenoemde Green Deal, waar voormalig Eurocommissaris Frans Timmermans de afgelopen jaren aan heeft gewerkt (Bron: NOS.nl)

Lees het volledige bericht

Hoe kunnen mensen met de ziekte van Parkinson of Huntington het beste thuis begeleid worden, zodat zij langer zelfstandig kunnen blijven wonen? Deze vraag staat centraal tijdens een wetenschappelijke studie die Mijzo samen met andere partijen in het najaar van 2023 start. Een project dat mogelijk wordt gemaakt met steun van de Hersenstichting.

Lees meer over deze wetenschappelijke studie

Speciaal voor mensen met diagnose Vasculair Parkinsonisme of Lewy Body Dementie en hun eventuele naasten.

Lees meer over deze bijeenkomst op 4 december 2023

Het Centre for Human Drug Research (CHDR) in Leiden doet grootschalig onderzoek naar de ziekte van Parkinson. Specifiek zoeken wij naar de aanwezigheid van veranderingen (mutaties) in het GBA1 gen bij mensen met de ziekte van Parkinson.

Klik hier voor meer informatie en deelnemen
Twee zussen in actie tijdens Zevenheuvelenloop

De zusjes Caya (25) en Veerle (23) uit het oosten van het land liepen afgelopen zondag de Zevenheuvelenloop in Nijmegen om geld bij elkaar te rennen voor ParkinsonNL. In 2017 kreeg hun vader de diagnose parkinson, dat deed hen ertoe besluiten om in actie te komen. In totaal haalden ze € 2.620,- op! Een prachtige prestatie. Wilt u ook in actie komen en geld ophalen voor onderzoek naar de ziekte van Parkinson(isme)? Ga naar de actiepagina van ParkinsonNL en maak een actie aan!

Lees hier hoe u een actie kunt starten voor ParkinsonNL

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.