Nieuwsflits 30 mei 2024

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u het volgende:

• Vacature: Administratief secretarieel medewerk(st)er
  • Team Parkinson Vereniging on tour in Valkenburg
  • Achter het rookgordijn
  • Gewichtsverlies bij parkinson en de rol van darmbacteriën
  • Ruim helft van medicijngebruikers heeft last van medicijntekorten
  • Brief van Patiëntenfederatie Nederland aan commissie VWS over debat hulp- en geneesmiddelenbeleid
  • Standbouwer/standmedewerker worden bij de Parkinson Vereniging voor Zuid-Nederland?
  • Bas Bloem over ParkinsonNL

MailBlijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!

Vacature: Administratief secretarieel medewerk(st)er (36 uur per week)

De Parkinson Vereniging is een actieve patiëntenvereniging voor en door mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme. Wij hebben ruim 10.000 leden en ruim 600 vrijwilligers. Het verenigingsbureau telt 12 medewerkers en is gevestigd in Bunnik. Vanwege het vertrek van onze administratief secretarieel medewerkster zijn we op zoek naar één of twee nieuwe collega(‘s).

Lees de volledige vacature
Team Parkinson Vereniging on tour in Valkenburg

Wie fietst er met ons mee op zaterdag 7 september 2024 tijdens BikeforParkinson?
Wij hopen dat je ook van de partij bent in Team Parkinson Vereniging en met jouw deelname bijdraagt aan meer geld voor parkinson. Geld dat hard nodig is om belangrijk onderzoek te kunnen financieren om parkinson beter te kunnen behandelen, genezen en uiteindelijk te voorkomen. Ons team doneren mag natuurlijk ook, want elke euro telt!

Steun ook Team Parkinson Vereniging
Achter het rookgordijn

Hoewel we al veel weten over parkinson bevat de ziekte nog veel raadselen. Eén van die mysteries ligt in het opmerkelijke feit dat roken de kans op het krijgen van de ziekte verkleint. Een recente Amerikaanse studie probeert het raadsel achter dit rookgordijn op te helderen.

Lees hier het hele artikel
Gewichtsverlies bij parkinson en de rol van darmbacteriën

Ongeveer de helft van de mensen met de ziekte van Parkinson lijdt aan onbedoeld gewichtsverlies, wat onder andere kan leiden tot een verminderde weerstand en langer herstel bij ziekte. Vermoedelijk zijn er meerdere oorzaken. Recent Taiwanees onderzoek laat zien dat veranderingen in de samenstelling van darmbacteriën ook een rol spelen.

Lees het volledige artikel over darmbacteriën
Ruim helft van medicijngebruikers heeft last van medicijntekorten

Meer dan de helft (53%) van de medicijngebruikers in Nederland heeft het afgelopen halfjaar last gehad van medicijntekorten en het probleem neemt toe. Dat blijkt uit een peiling van Patiëntenfederatie Nederland onder meer dan 7000 patiënten uit haar achterban. Patiënten ervaren hier vaak hele nare gevolgen door.

Lees hier de peiling over medicijntekorten

Op 30 mei debatteert de vaste Kamercommissie van VWS over Hulp- en Geneesmiddelenbeleid. Patiënten moeten kunnen rekenen op tijdige beschikbaarheid van geneesmiddelen en passende hulpmiddelen(zorg). Om medische fouten te voorkomen is het essentieel dat medicatiegegevens snel beter uitgewisseld kunnen worden. Patiëntenfederatie Nederland geeft in een brief belangrijke verbeterpunten mee.

Lees hier de volledige brief van Patiëntenfederatie Nederland
Standbouwer/-medewerker worden bij de Parkinson Vereniging voor Zuid-Nederland?

De Parkinson Vereniging is op zoek naar een standbouwer/standmedewerker (vrijwilliger) voor Zuid-Nederland.

Klik hier om de vacature te lezen
Bas Bloem over ParkinsonNL

De ziekte van Parkinson en parkinsonismen zijn ongelooflijk ingewikkelde hersenziektes. Om ze beter te leren begrijpen én medische doorbraken mogelijk te maken is meer onderzoek noodzakelijk. ParkinsonNL zet zich in om parkinson(ismen) af te remmen en het liefst te voorkomen en te genezen. Tot die tijd zorgt zij ervoor dat mensen met parkinson en hun omgeving een zo goed mogelijk leven kunnen leiden. Dit doet zij door slim te investeren in grensverleggend onderzoek en innovaties. Met uw donatie maakt u het verschil. Bas Bloem vertelt waarom u juist ParkinsonNL zou moeten steunen.

Word donateur
Hartelijk dank voor uw lidmaatschap!

Door uw bijdrage worden activiteiten voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) mogelijk gemaakt. Hoe meer leden onze vereniging heeft, hoe groter onze slagkracht is op het gebied van belangenbehartiging, informatievoorziening en het regelen van ontmoetingen met gelijkgestemden.

Samen staan we sterker!
Breng een Lid-Maat-schap aan en draag hiermee een steentje bij!
Ja, ik help mee en maak een Lid-Maatje aan voor € 25,- per jaar!

Banner campagne drukwerk zonder lpnw

Meld uw naaste aan als Lid-Maatje

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.