Nieuwsflits 16 mei 2024

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u het volgende:

• Zet in de agenda: 4 juni ALV!
  • Onderhuidse toediening van levodopa
  • Deelnemers gezocht voor het LUMA-onderzoek
  • Verbod teler om pesticiden lelieteelt te gebruiken
  • Waar in het lichaam begint parkinson?
  • Column Jan Heemskerk: Facade

MailBlijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!

Zet vast in de agenda: (online) Algemene Ledenvergadering op 4 juni 2024

Wij nodigen u van harte uit voor de Algemene Ledenvergadering (ALV) op 4 juni 2024 van 16.00 tot 17.00 uur. Deze ledenvergadering zal digitaal (online) plaatsvinden. Zet de datum vast in uw agenda! Leden van de Parkinson Vereniging ontvangen tijdig een bericht om te kunnen aanmelden voor de ALV en de stukken voor de vergadering te kunnen inzien.

Onderhuidse toediening van levodopa

Er zijn verschillende geavanceerde therapieën waarmee hinderlijke on-off schommelingen beperkt kunnen worden. Daar is sinds kort een nieuwe methode bij gekomen: levodopapomp met toediening via de huid. De werkgroep wetenschapsnieuws maakte een samenvatting van een overzichtsartikel waarin deze onderhuidse toediening van levodopa uitgebreid beschreven wordt.

Lees hier het artikel van de werkgroep wetenschapsnieuws
Deelnemers gezocht voor het LUMA-onderzoek naar de veiligheid en werkzaamheid van een nieuw middel bij mensen die parkinson in de vroege fase hebben

Onderzoekers van het Radboudumc zoeken mensen die deel willen nemen aan het LUMA-onderzoek. Hierbij wordt onderzocht hoe veilig en werkzaam het nieuwe middel BIIB122 is voor de behandeling van deelnemers met de vroege fase van de ziekte van Parkinson.

Lees hier hoe u deel kunt nemen aan dit onderzoek
Verbod teler om pesticiden lelieteelt te gebruiken

In Sevenum wil een teler lelies gaan telen naast een woonwijk. Omdat voor de lelieteelt vaak en veel gewasbeschermingsmiddelen worden gespoten, zijn de omwonenden bang voor gezondheidsschade voor henzelf en hun kinderen. De omwonenden hebben daarom in kort geding, dat op 18 april 2024 plaatsvond, een verbod op het gebruik van de middelen verzocht. Vandaag heeft de rechter het verbod toegewezen vanwege de reële kans op gezondheidsschade van de omwonenden en hun kinderen (Bron: Rechtspraak.nl).

Lees hier het artikel over de Rechtspraak
Waar in het lichaam begint parkinson?

Men vermoedt dat parkinson zowel binnen de hersenen als elders in het lichaam kan beginnen. In een eerder nieuwsbericht bespraken we een studie die liet zien dat het meestal het één of het ander is, dus dat de ziekte meestal niet tegelijk binnen èn buiten de hersenen begint. Dat versterkt het vermoeden dat het mogelijk is om verschillende types van de ziekte te onderscheiden: ‘eerst de hersenen’ (‘brain first’) en ‘eerst het lichaam’ (‘body first’). Een recent artikel [1] geeft een overzicht van wat er nu bekend is.

Klik hier om het volledige artikel te lezen
Column Jan Heemskerk: Facade

Ik moest het laatst weer eens uitleggen aan een vriend, wat dat nou precies is, dat parkinson. Ik doe dat graag – het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen van de hoed en de rand weten.
Ik ben toch altijd een beetje gesloopt na zo’n sessie. Sterker nog: buurman reed weg, en ik ging naar huis met een lijf of er een vrachtwagen over me heen was gereden. Zó moe, pijnlijk, léég.- dat was het woord. Je mag best weten: daar heb ik momenteel dus heel veel moeite mee, accepteren dat ik nog maar de helft van mijn energie van vroeger heb….

Deze en andere columns lezen? Volg ParkinsonNL ook op social media zodat je er nooit een mist.

Lees column
Hartelijk dank voor uw lidmaatschap!

Door uw bijdrage worden activiteiten voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) mogelijk gemaakt. Hoe meer leden onze vereniging heeft, hoe groter onze slagkracht is op het gebied van belangenbehartiging, informatievoorziening en het regelen van ontmoetingen met gelijkgestemden.

Samen staan we sterker!
Breng een Lid-Maat-schap aan en draag hiermee een steentje bij!
Ja, ik help mee en maak een Lid-Maatje aan voor € 25,- per jaar!

Banner campagne drukwerk zonder lpnw

Meld uw naaste aan als Lid-Maatje

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.