Nieuwsflits 7 september 2023

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u over het volgende:

• Tweede Kamer stemt voor motie tegen glyfosaat
  • Het nieuwe Lid-Maat-Schap voor naasten van leden
  • Parkinson Boekenspektakel
  • Brief over EU-beoordeling glyfosaat naar Nederlandse leden Europees parlement
  • Parkinson en partnerrelaties
  • Proefpersonen voor studie naar blaasproblemen
  • Effect van DBS op autorijden
  • Kosteneffectiviteit Cue2Walk
  • Steun het goede werk van ParkinsonNL

Veel leesplezier!Mail

Meerderheid Tweede Kamer stemt voor motie tegen Europese verlenging goedkeuring glyfosaat

Vanmiddag heeft een meerderheid van de Tweede Kamer gestemd voor een motie die de regering verzoekt om in Brussel volgende maand tegen de verlenging van de Europese goedkeuring van glyfosaat te stemmen.

Lees hier de reactie van de Parkinson Vereniging
Lid-Maatschap voor naasten van leden van de Parkinson Vereniging

De Parkinson Vereniging heeft een nieuw lidmaatschap voor naasten van leden van de vereniging: het Lid-Maat-schap. Hiermee bieden we naasten de mogelijkheid om met elkaar zoveel mogelijk te betekenen voor mensen met parkinson(isme). Met dit Lid-Maat-schap kunnen uw naasten (bijvoorbeeld uw partner, familie, vrienden, collega’s, buren) voor € 25,00 per jaar uw Lid-Maatje zijn. Een Lid-Maat-schap is altijd gekoppeld aan een regulier lidmaatschap.

Log in op de website en lees meer
Parkinson Boekenspektakel

Boekenfans kunnen hun hart ophalen tijdens Het Parkinson Weekend. Op zaterdag 23 en zondag 24 september vindt in Bibliotheek de Mariënburg een spraakmakend Parkinson boekenspektakel plaats. Hier geven nationale schrijvers acte de préséance en vinden allerlei interviews, workshops, voordrachten en boeiende boekpresentaties plaats. Ontdek de hoogtepunten van de Parkinson boekenwereld gedurende Het Parkinson Weekend.

Lees meer over het boekenspektakel
Brief over EU-beoordeling glyfosaat naar Nederlandse leden Europees parlement

Middels een brief wil Vakbondsorganisatie FNV haar ernstige zorgen uiten over de huidige ontwikkelingen in de EU-beoordeling van glyfosaat. Deze brief is samen met Natuur en Milieu en Parkinsonalliantie Nederland verstuurd naar de Nederlandse leden van het Europees parlement.

Lees hier de brief
Parkinson en partnerrelaties

De ziekte van Parkinson heeft grote invloed op mensen die deze ziekte krijgen, maar ook op hun partners. Meestal wordt er bij onderzoek gekeken naar de gevolgen van de ziekte voor ieder apart. In een recente publicatie is specifiek gekeken naar de invloed op de relatie; en ook omgekeerd, naar wat een partnerrelatie betekent voor het ervaren van de ziekte.

Lees de lekenvertaling van deze publicatie
Proefpersonen gezocht voor onderzoek naar blaasklachten bij de ziekte van Parkinson

Wat is het effect van bekkenfysiotherapie met elektrostimulatie? Door stimulatie van de zenuwen wordt de aandrang om te plassen onderdrukt. Maar het is nog niet bekend of deze behandeling ook effectief is voor mensen met de ziekte van Parkinson. Onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum gaan dit onderzoeken.

Lees hier of u in aanmerking komt voor deelname
De effecten van diepe hersenstimulatie op autorijden bij de ziekte van Parkinson

Een groep Duitse onderzoekers heeft de invloed van diepe hersenstimulatie (Deep Brain Stimulation, DBS) in mensen met de ziekte van Parkinson op het rijgedrag onderzocht.

Lees de lekenvertaling van deze publicatie
Subsidie voor onderzoek naar kosteneffectiviteit van apparaat voor freeze of gait herkenning

Binnenkort start een studie naar de kosteneffectiviteit van de 'Cue2Walk', een apparaatje dat mensen met de ziekte van Parkinson helpt om freezing episodes te verminderen.

Lees meer over dit onderzoek
Steun het werk van ParkinsonNL

Parkinson stoppen begint nu. Met baanbrekend wetenschappelijk onderzoek en innovaties. Zodat ieder mens met parkinson(isme) en zijn naasten zo goed mogelijk kunnen leven. Het ultieme doel: een wereld zonder parkinson. Daar staat ParkinsonNL voor. Kijk op welke manier u kunt bijdragen.

Lees hier hoe u het werk van ParkinsonNL steunt

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.