Nieuwsflits 20 april 2023

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u meer over:

• Nog even nagenieten van het Wereld Parkinson Dag Symposium 2023
  • Mies Rijkseprijs voor Irma Scheurink en Paulus Bakx
  • Leven met parkinson: gevolgen voor gezondheid, werk en gezin
  • De eerste wetenschapsvideo van ParkinsonTV
  • Starten met de apomorfinepomp: thuis of in het ziekenhuis?
  • Save the date: ALV op 3 juni 2023
  • Help mee en steun het werk van ParkinsonNL

Veel leesplezier!

Mail

Nog even nagenieten van het Wereld Parkinson Dag Symposium 2023

(Top) Sportlocatie Papendal in Arnhem was op zaterdag 15 april 2023 het toneel voor het jaarlijkse symposium van de Parkinson Vereniging. Een prachtige locatie die naadloos paste bij de rode draad van het programma met als thema 'Laat parkinson niet winnen'.
Centraal in alle presentaties en voorstellingen stonden activiteiten rondom leefstijl en eigen regie. Ruim 600 leden genoten zichtbaar van alle nuttige informatie en niet in de laatste plaats van de ontmoeting met gelijkgestemden.
Volgend jaar weer!

Bekijk hier de aftermovie van WPD 2023
Mies Rijkseprijs voor Irma Scheurink en Paulus Bakx

Tijdens een zeer goed bezocht Wereld Parkinson Dag symposium op zaterdag 15 april werd het echtpaar Irma Scheurink en Paulus Bakx na een indrukwekkende openingsact enorm verrast. Ten overstaande van zeshonderd bezoekers kregen zij uit handen van directeur Nickie van der Wulp de Mies Rijksenprijs overhandigd.

Lees meer over deze vrijwilligerswaardering
Leven met parkinson: gevolgen voor gezondheid, werk en gezin

Vorige week (11 april 2023 Wereld Parkinson Dag) vond een bezoek plaats van een delegatie uit Nederland en Belgie op bezoek bij de Europese werkgroep Familie van de ECR (Europese conservatieven en reformers).
Onderwerp van de bijeenkomst: Leven met Parkinson, gevolgen voor gezondheid, werk en gezin.
Er waren diverse indrukwekkende getuigenissen van ervaringsdeskundigen uit België en Nederland over de impact van de ziekte van Parkinson op henzelf en hun gezin.

Klik hier om de bijeenkomst terug te kijken
Wetenschapsvideo's ParkinsonTV: Amsterdam UMC

Parkinson is wereldwijd de snelst groeiende neurologische aandoening. Onderzoek naar parkinson en atypische parkinsonismen is daarom ontzettend belangrijk. Nederland loopt hierin voorop - in onderzoekscentra wordt volop onderzoek gedaan. In een serie video's wordt steeds ingezoomd op één van deze onderzoekscentra.

De video's zijn onderdeel van de uitzendingen van ParkinsonTV. Ze zijn mogelijk gemaakt door ParkinsonNet en ParkinsonNL, in nauwe samenwerking met de Parkinson Vereniging en Dutch Parkinson Scientists en met financiering vanuit ministerie van VWS en de KNAW.

Bekijk hier de eerste video van Amsterdam UMC
Starten met de apomorfinepomp: thuis of in het ziekenhuis?

Bij gevorderde parkinson kan continue onderhuidse toediening van apomorfine tot verbetering leiden. Toediening gebeurt dan met behulp van een pompje.

Lees hier de resultaten van dit onderzoek
Voor in de agenda: Voorjaars Algemene Ledenvergadering (ALV) op 3 juni 2023

Op zaterdag 3 juni 2023 vindt de ALV plaats. Dit maal is de ledenvergadering te gast bij Parkinson Café Almere. In deze ALV worden het jaarverslag 2022 en de jaarrekening 2022 besproken. Houd de website en nieuwsflits in de gaten voor de exacte locatie, de volledige agenda van de vergadering en aanmelding. We zien u graag op 3 juni!

Steun het werk van ParkinsonNL

Parkinson stoppen begint nu. Met baanbrekend wetenschappelijk onderzoek en innovaties. Zodat ieder mens met parkinson(isme) en zijn naasten zo goed mogelijk kunnen leven. Het ultieme doel: een wereld zonder parkinson. Daar staat ParkinsonNL voor. Kijk op welke manier u kunt bijdragen.

Help mee

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.