Nieuwsflits 18 juli 2024

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u het volgende:

• Onderzoek naar gesprek over zorg in laatste levensfase
  • Parkinson Vereniging ondertekent brief aan President Europese Commissie
  • Smartwatch brengt onzichtbare symptomen van parkinson in beeld
  • Maak kennis met onze bloggers!
  • Inschrijving World Table Tennis For Health Festival in Frankrijk geopend
  • Bloemen van onbespoten gedrag

MailBlijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!

Zorgverleners moeten vaker en eerder beginnen over zorg in laatste levensfase

Mensen die weten dat zij ongeneeslijk ziek zijn, verwachten van hun zorgverleners dat zij gesprekken starten over de rest van hun leven, en de mogelijke rol van de zorgverlening daarin. Omdat mensen dat zelf niet zo snel doen stellen ze het op prijs als zorgverleners het initiatief nemen. In de ogen van patiënten gebeurt dat nu te weinig. Daardoor lopen patiënten belangrijke informatie mis over verschillende vormen van zorg, ondersteuning en begeleiding die in hun laatste levensfase wel beschikbaar is. Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim achtduizend deelnemers van het Zorgpanel van Patiëntenfederatie Nederland dat is uitgevoerd in samenwerking met Stichting Palliatieve Zorg Nederland (PZNL).

Lees meer over dit onderzoek
Parkinson Vereniging ondertekent brief aan President van de Europese Commissie

Op 8 juli heeft Pesticiden Action Netwerk Europe, een brief geschreven naar Ursula van der Leyen (President van de Europese Commissie) en  Ilze Juhansone (Secretaris-General). In de brief wordt voorgesteld om het onderwerp pesticiden door te schuiven naar een ander Directoraat Generaal dan het huidige Directoraat Generaal Gezondheid.

Lees hier deze brief van PAN
Smartwatch brengt onzichtbare symptomen van parkinson in beeld

Naast traagheid en trillen ervaren mensen met de ziekte van Parkinson ook klachten die niets met bewegen te maken hebben. Deze symptomen, zoals slaapproblemen, hebben veel impact op de kwaliteit van leven, maar krijgen nauwelijks aandacht in parkinsononderzoek. Wetenschappers van het Radboudumc pleiten daarom voor het gebruik van slimme sensoren die deze symptomen in de thuissituatie meten.

Lees over de onderzoeksresultaten
Maak kennis met onze ervaringsdeskundige bloggers

De blogs van ervaringsdeskundigen zijn een belangrijk onderdeel van onze informatievoorziening. De ervaringsverhalen van (naasten van) mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme geven een inkijkje in hoe het leven met deze aandoeningen eruit kan zien. U vindt de blogs via de overzichtspagina, maar ook thematisch op andere pagina's op de website.

Maak kennis met onze bloggers
Inschrijving World Table Tennis For Health Festival in Frankrijk geopend

De inschrijving voor het 2024 World Table Tennis For Health Festival, gesponsord door Ultimate Table Tennis, is officieel geopend. Dit evenement vindt plaats van 23 tot 27 oktober in Maizières-lès-Metz, in Frankrijk. Het festival omvat drie hoofdactiviteiten: de Wereldkampioenschappen Tafeltennis voor parkinson, de Wereldkampioenschappen Tafeltennis voor Alzheimer, en het Wereld Tafeltennis voor Gezondheid Congres.

Lees meer over dit evenement en doe mee!
Bloemen van onbespoten gedrag

Groene Bloemen is een bloemenservice voor zakelijke klanten die vinden dat het wel wat groener kan! De bloemen van Groene Bloemen zijn onbespoten en dus vrij van schadelijke pesticiden. Bij iedere bestelling doneert Groene Bloemen bovendien een gedeelte aan ParkinsonNL. Het fonds kan hiermee nog meer impact maken. De eigenaresse Nicolette Zwartkruis deelt graag haar verhaal over Groene Bloemen en haar motivatie om te gaan voor een schoner en duurzamer leefmilieu.

Lees meer over groene bloemen als duurzamer alternatief
Hartelijk dank voor uw lidmaatschap!

Door uw bijdrage worden activiteiten voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) mogelijk gemaakt. Hoe meer leden onze vereniging heeft, hoe groter onze slagkracht is op het gebied van belangenbehartiging, informatievoorziening en het regelen van ontmoetingen met gelijkgestemden.

Samen staan we sterker!
Breng een Lid-Maat-schap aan en draag hiermee een steentje bij!
Ja, ik help mee en maak een Lid-Maatje aan voor € 25,- per jaar!

Banner campagne drukwerk zonder lpnw

Meld uw naaste aan als Lid-Maatje

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.