Nieuwsflits 5 oktober 2023

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u over het volgende:

• Zeg 'nee' tegen glyfosaat!
  • Eerste uitzending ParkinsonTV in beweging
  • Ontmoetingsdagen parkinsonismen
  • Nieuwe wetenschapsvideo ParkinsonTV
  • Publiekswebinar 'Nadenken over de toekomst bij parkinson'
  • Compensatie door gezonde hersendelen verlicht klachten bij parkinson
  • Steun het werk van ParkinsonNL

Veel leesplezier!Mail

Zeg 'nee' tegen glyfosaat!

Beste leden en iedereen die te maken heeft met mensen met de ziekte van Parkinson – we kunnen uw hulp gebruiken om de verlenging van glyfosaat tegen te houden. We zijn hier al lang met bezig, veelal achter de schermen, nu wordt het tijd om onze stem te laten horen.

We roepen iedereen op om minister Adema te vragen 'nee' te zeggen tegen goedkeuring van glyfosaat.

Lees hier hoe u minister Adema kunt vragen 'nee' te zeggen
ParkinsonTV in beweging

In de allereerste aflevering van ParkinsonTV in beweging motiveert Trudi Nolte u om, samen met haar en ervaringsdeskundigen, Tai chi bewegingen uit te proberen. U ziet deze uitzending online op maandag 9 oktober om 10.00 uur. Roelof Landman vertelt wat bewegen voor hem betekent en hoogleraar/neuroloog Bas Bloem vertelt over bewegen en hersenen. Kijk en beweeg mee!

De uitzendingen van ParkinsonTV in beweging ziet u hier
Ontmoetingsdagen voor (naasten van) mensen met parkinsonismen

Voor mensen met diagnose parkinson is het vrij gemakkelijk om anderen met dezelfde diagnose te ontmoeten. Op redelijke afstand is er meestal een Parkinson Café waar men elkaar kan ontmoeten.

Heeft u echter de diagnose parkinsonisme, dan is dat anders. Het is een zeldzame aandoening, waardoor u niet snel iemand tegenkomt die dezelfde diagnose heeft.

Dit najaar bieden we ook mensen met een parkinsonisme de gelegenheid om elkaar te ontmoeten. De dag is voor mensen met de diagnose, maar ook nadrukkelijk voor hun naasten.

Lees meer en meld u aan voor een van deze dagen
Wetenschapsvideo Maastricht UMC+ nu online

Parkinson is wereldwijd de snelst groeiende neurologische aandoening. Onderzoek naar parkinson en atypische parkinsonismen is daarom ontzettend belangrijk. Nederland loopt hierin voorop - in onderzoekscentra wordt volop onderzoek gedaan. In deze videoserie wordt steeds gekeken naar één van deze onderzoekscentra. De video's op deze pagina zijn onderdeel van de uitzendingen van ParkinsonTV.

Lees meer over deze video's en bekijk ze hier
Publiekswebinar 'Nadenken over de toekomst bij parkinson'

Op 16 november vindt een gratis webinar plaats over het belang van proactieve zorgplanning bij parkinson(isme): wat is voor jou als patiënt en je naasten nu belangrijk en wat is belangrijk als je steeds verder achteruitgaat? Welke klachten krijg je en hoe kunnen we die zo goed mogelijk behandelen? Wat is er te doen aan de klachten met bewegen? Hoe kijk je naar de toekomst? Welke wensen heb je? Praat je hierover met je zorgverleners en je naasten?

Aanmelden voor het gratis webinar
Compensatie door gezonde hersendelen verlicht klachten bij parkinson

Bij de ziekte van Parkinson kan de hersenschors taken overnemen van een dieper deel van de hersenen dat beschadigd is, en waar cellen die dopamine maken verloren zijn gegaan. Die mate van compensatie door de hersenschors bepaalt hoeveel klachten mensen hebben. Dat blijkt uit een publicatie van het Radboudumc. Patiënten kunnen deze compensatie stimuleren door bijvoorbeeld sporten, en zo het ziekteproces vertragen. (Bron: Radboudumc.nl)

Klik hier om de publicatie te lezen
Steun het werk van ParkinsonNL

Parkinson stoppen begint nu.
Met baanbrekend wetenschappelijk onderzoek en innovaties. Zodat ieder mens met parkinson(isme) en zijn naasten zo goed mogelijk kunnen leven. Het ultieme doel: een wereld zonder parkinson.
Daar staat ParkinsonNL voor.
Kijk op welke manier u kunt bijdragen.

Lees hier hoe u het werk van ParkinsonNL steunt

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.