Nieuwsflits 25 april 2024

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u het volgende:

• Omwonenden spannen rechtszaak aan tegen lelieteler in Limburg
  • Cursus ‘Zullen we over de toekomst praten?' op 24 mei a.s
  • Waar koopt u duurzame tuinplanten zonder gif?
  • Eén hele tablet of twee halve?
  • Met glyfosaat bespoten weilanden
  • Wat doet intensief trainen in de hersenen?
  • Nieuwe alliantie moet einde maken aan medicijntekorten: "Meer zelf produceren in Europa"
  • Pharos brengt knelpunten voor toegang tot Wlz-zorg in beeld
  • Golfen voor meer parkinson onderzoek

MailBlijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!

Omwonenden spannen rechtszaak aan tegen lelieteler in Limburg

Tientallen inwoners van Sevenum en bollenteler Peter van Meijel staan vandaag voor de rechter in Roermond. Van Meijel wil lelies gaan verbouwen op een veld dat grenst aan de achtertuinen van de Sevenummers. Zij willen dat de rechter het planten van de lelies verbiedt. Ze maken zich zorgen over hun gezondheid en die van hun kinderen. Pogingen van de 35 omwonenden om er samen met de teler uit te komen, liepen op niets uit (Bron: NOS.nl).

Kijk hier de uitzending terug
Cursus ‘Zullen we over de toekomst praten?' op 24 mei a.s.

Uw toekomst: denkt u daar weleens over na?
“Ruim driekwart van de mensen weet wat ze wil regelen voor het einde van hun leven, slechts een klein deel daarvan legt het ook daadwerkelijk vast.”
Om u te helpen bij het vastleggen van uw gedachten over dit onderwerp, is deze cursus.

Kijk hier voor meer informatie en aanmelden
Waar koopt u duurzame tuinplanten zonder gif?

De tuinplanten in het tuincentrum zijn lang niet altijd zo goed voor de bijen en de vlinders als u denkt. Maar het kan anders: duurzame, gifvrije tuinplanten vind u op allerlei plekken. U moet alleen even weten waar.

Bekijk hier waar u duurzame planten kunt kopen
Eén hele tablet of twee halve?

Twee halve tabletten in plaats van één hele van het parkinsonmedicijn carbidopa/levodopa verkleint schommelingen van de werkzame stoffen in het bloed en daarmee de kans op beweegklachten, zo wijst een nieuwe Amerikaanse studie uit.

Lees het hele artikel over inname van carbidopa/levodopa
Met glyfosaat bespoten weilanden

Observation.org is een in de EU gevestigd platform voor burgerwetenschap en -monitoring op het gebied van biodiversiteit. Het werd in 2004 in Nederland opgericht. Sinds het bescheiden begin als website is het snel uitgegroeid tot een mondiale datahub voor biodiversiteit, met 230 miljoen waarnemingen.

Lees hier het overzicht van met glyfosaat bespoten weilanden
Wat doet intensief trainen in de hersenen?

De werkgroep wetenschapsnieuws bespreekt een onderzoeksartikel over wat er te zien is in de hersenen als effect van beweging.

Lees hier het hele onderzoeksartikel

De Europese lidstaten gaan beter samenwerken om tekorten van geneesmiddelen aan te pakken. Daarvoor wordt vandaag, op initiatief van België, de Critical Medicines Alliance in het leven geroepen. Doel is ook om uiteindelijk weer zelf meer geneesmiddelen te produceren en zo minder afhankelijk te worden van landen als China of India (Bron: VRT.be).

Lees meer over deze nieuwe alliantie
Pharos brengt knelpunten voor toegang tot Wlz-zorg in beeld

De informatie over de Wet langdurige zorg (Wlz) is niet op maat voor mensen met een migratieachtergrond. Het aanvragen van zorg is te ingewikkeld en komt niet goed over vanwege taalbarrières. Dat zijn de belangrijkste knelpunten gerelateerd aan de toegang tot Wlz-zorg voor deze groep. Dit blijkt uit onderzoek van Pharos, dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Lees het volledige artikel
Golfen voor meer parkinson onderzoek

Ruud Overes heeft parkinson. Hij staat niet stil, maar komt juist in beweging. 'Je hebt maar één leven en ik wil daar alles uithalen. Gelukkig zitten er 48 uur in een dag,' grapt Ruud. Met zijn stichting Parkinson2beat organiseert hij o.a. benefiet golftoernooien. Ook dit jaar staan er weer een aantal gepland. De eerstvolgende staat gepland op 15 mei op De Peelse Golf. Ruud nodigt je uit om mee te doen! Een gedeelte van de opbrengst gaat naar ParkinsonNL.
Benieuwd naar het verhaal van Ruud en wil je meedoen aan zijn benefiet golftoernooi?

Hartelijk dank voor uw lidmaatschap!

Door uw bijdrage worden activiteiten voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) mogelijk gemaakt. Hoe meer leden onze vereniging heeft, hoe groter onze slagkracht is op het gebied van belangenbehartiging, informatievoorziening en het regelen van ontmoetingen met gelijkgestemden.

Samen staan we sterker!
Breng een Lid-Maat-schap aan en draag hiermee een steentje bij!
Ja, ik help mee en maak een Lid-Maatje aan voor € 25,- per jaar!

Banner campagne drukwerk zonder lpnw

Meld uw naaste aan als Lid-Maatje

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.