Nieuwsflits 27 juni 2024

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u het volgende:

• Coby fietst in Team Parkinson Vereniging
  • Mars tegen 't gif op zaterdag 6 juli
  • Verhoogde kans op parkinson, wil je dat wel weten?
  • De vele gezichten van Parkinson en parkinsonismen
  • Deelnemers ZONDER parkinson(isme) gezocht voor geuronderzoek
  • Geef uw mening! Onderzoek naar behoefte aan informatie over parkinson(ismen)
  • Parkinson in kaart: de juiste keuzes maken in onderzoek

MailBlijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!

Coby fietst in Team Parkinson Vereniging

Coby Pronk is Coördinator van de Parkinson Academie en ze fietst zaterdag 7 september 2024 natuurlijk mee tijdens BikeforParkinson in Team Parkinson Vereniging.
Coby gaat als ervaren fietser aardig wat kilometers maken in het Limburgse landschap dus wilt u haar een extra boost geven om deze kilometers af te leggen? Klik dan op onderstaande knop.

Doneer een kleine bijdrage om belangrijk onderzoek te kunnen financieren en parkinson beter te kunnen behandelen, genezen en uiteindelijk te voorkomen.
Ons hele team doneren mag natuurlijk ook, want elke euro telt!

Steun Coby Pronk tijdens Bike for Parkinson
Mars tegen 't gif op zaterdag 6 juli

Over iets meer dan een week lopen meer dan 1000 mensen door Assen om hun bezorgdheid en onvrede uit te spreken over het gebruik van gif in de bollenteelt. Met de mars richt de organisatie zich naar de provincie Drenthe, die de macht heeft om de bollenteelt in te perken en natuur en mens te beschermen.

Meelopen? Klik dan hier voor meer informatie
Deelnemers ZONDER parkinson(isme) gezocht voor geuronderzoek

Bent u 60 jaar of ouder, woont u in Nederland en heeft u geen parkinson(isme) diagnose?

Ook u kunt een belangrijke bijdrage leveren aan onderzoek naar de vroegste fase van de ziekte van Parkinson.

Klik hier voor meer informatie en deelname
De vele gezichten van Parkinson en parkinsonismen

Op 12 juni jl. hebben onze leden tijdens de fotoshoot in Hulshorst hun gezicht laten zien, met als doel om de vele gezichten van de ziekte van Parkinson en parkinsonismen te kunnen laten zien aan zo veel mogelijk mensen via onze website, sociale media, nieuwsbrief etc.
Parkinson(ismen) is namelijk niet een ziekte die alleen ouderen treft, wat vaak wordt gedacht. Ook jonge mensen krijgen de diagnose. De impact van parkinson(ismen) is groot, ook voor de naasten van mensen met parkinson(ismen).

Bekijk hier de video met sfeerimpressies van de fotoshoot
Verhoogde kans op parkinson, wil je dat wel weten?

Op het moment dat de diagnose parkinson gesteld wordt is de ziekte al gedurende een lange periode aanwezig in het lichaam. Men noemt die periode de prodromale fase. Mogelijke klachten in die fase, zoals slaapproblemen, obstipatie en reukverlies, zijn weinig specifiek. Ze zeggen echter wel iets over de kans om later een diagnose parkinson te krijgen. Er zijn ook veranderingen die niet direct tot klachten leiden, maar die wel door nieuwe medische onderzoeksmethoden steeds beter vastgesteld kunnen worden. Een recente Engelse publicatie [1] gaat in op de vraag of het goed is om mensen in deze vroege fase te vertellen dat ze een risico lopen om parkinson te krijgen.

Lees hier het hele artikel over de prodromale fase
Geef uw mening! Onderzoek naar behoefte aan informatie over parkinson(ismen)

Amand van Hoof, masterstudent aan de Radboud Universiteit, doet onderzoek naar hoe informatie met betrekking tot de ziekte van Parkinson en parkinsonismen wordt gedeeld. Door middel van een online vragenlijst hoopt hij een beter beeld te krijgen van de behoefte aan informatie over parkinson(ismen).

Klik hier om de vragenlijst in te vullen
Parkinson in kaart: de juiste keuzes maken in onderzoek

De ziekte van Parkinson en parkinsonismen zijn ongelooflijk ingewikkelde hersenziektes. Om ze beter te leren begrijpen én medische doorbraken mogelijk te maken is meer onderzoek noodzakelijk. Om in de toekomst de juiste keuzes te kunnen maken in parkinson onderzoek en innovatie, is het nodig om goed inzicht te hebben in wat er op dat gebied is bereikt in de afgelopen jaren, wat er momenteel speelt en waar de huidige hiaten en kansen liggen.
Met dit doel heeft ParkinsonNL het project ‘Parkinson in kaart’ geïnitieerd.  ParkinsonNL deelt graag de resultaten met u!

Bekijk hier de resultaten
Hartelijk dank voor uw lidmaatschap!

Door uw bijdrage worden activiteiten voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) mogelijk gemaakt. Hoe meer leden onze vereniging heeft, hoe groter onze slagkracht is op het gebied van belangenbehartiging, informatievoorziening en het regelen van ontmoetingen met gelijkgestemden.

Samen staan we sterker!
Breng een Lid-Maat-schap aan en draag hiermee een steentje bij!
Ja, ik help mee en maak een Lid-Maatje aan voor € 25,- per jaar!

Banner campagne drukwerk zonder lpnw

Meld uw naaste aan als Lid-Maatje

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.